In 1854 werd Alphonse Vandenpeereboom door François Böhm geportretteerd als commandant van de Ieperse brandweer. Op dit schilderij, dat vandaag in het stadhuis hangt, zien we op de achtergrond een stoomtrein en een sober wit neoclassicistisch gebouwtje: het eerste station van Ieper. Het werd datzelfde jaar ingehuldigd. Na jaren wachten waren de Ieperlingen niet weinig fier dat de "Ijzeren Weg" eindelijk hun stad aandeed.
Deze postkaart en ontwerptekening tonen ons het tweede stationsgebouw dat op 1 mei 1900 zijn deuren opende. op de voorgrond zien we het bijzonder ruime- en opvallend verkeersarme - stationsplein. ook dat was een nieuwe realisatie: pas kort voor de eeuwwisseling werd de vestinggracht hier gedempt. Op de achtergrond rechts bemerken we het pittoreske tramstation uit 1905.
Op de perronzijde van het Ieperse station zoals dat tussen 1900 en 1914 bestond, staan enkele "korte wagens" te wachten op een vracht. De foto werd duidelijk op een kalm ogenblik genomen. Hier vertrokken treinen naar Kortrijk, Poperinge-Hazebrouck, Roeselare en Oostende.
Na 4 jaar oorlog restte van het station enkel de achtergevel. Eenmaal het geweld weggeëbd was, primeerde het herstel van de spoorweg. Het was immers vooral via het spoor dat het wederopbouwmateriaal zou worden aangevoerd. Tijdelijk brachten barakken en een zogenaamde "nissen hut" soelaas.
(Foto's NMBS groep)
Op deze foto die dateert uit het interbellum zien we vooraan het Colaertplein en op de achtergrond het voorlopige stationsgebouw. Dat deed uiteindelijk dienst tot 1961. Rechts achteraan bemerken we goederenwagons van de tram met daarachter een trein. De skyline wordt, van links naar rechts, gevormd door de grote elektriciteitspaal, de watertoren ten behoeve van de stoomtreinen het gebouw van de Centrale Brouwerij en het complex van de Capucijnen langs de Capucienenstraat.
Tijdens de mobilisatie van 1 september 1939 was het op het stationsplein een drukte van jewelste. Op deze foto zien we duidelijk de structuur van het voorlopige stationsgebouw die refereert naar de vakwerkbouw.
Een stationsplein is een knooppunt voor plaatselijk openbaar vervoer, zowel vroeger als nu. Dit mooie neogotische tramstationnetje kwam tot stand in 1905, vermoedelijk naar een ontwerp van de stadsarchitect Jules Coomans. Die inspireerde zich duidelijk op enkele Ieperse houten gevels. Van hieruit vertrokken de trams richting Veurne, Waasten-Nieuwkerke-Steenwerck en Geluwe. Dit gebouwtje stond op de plaats van de vroegere overdekte Veemarkt, waar nu Het Perron is. Op de achtergrond zien we de Goesdamstraat.
In 1961 is het eindelijk zover: nadat eerst de Eerste en later de Tweede Wereldoorlog de bouw van een nieuw station verhinderden, krijt Ieper dan eindelijk zijn nieuw pronkstuk. Dit krantenknipsel uit Het Wekelijks Nieuws van 14 januari 1961 toont de maquette van het geplande station uit 1940 en een tekening van het nieuw te realiseren gebouw. Begin de jaren '60 is het station dan wel af, maar het stationsplein nog niet. Er is een belangrijk verschil met de ontwerptekening: de kat die aanvankelijk de voorgevel moest sieren is moeten wijken voor de reus Goliath.